JOM MASUK !!!

TRaNSLaTiNG MY BLoG

Wednesday, June 27, 2012

6 Kesilapan Utama Perkahwinan


Setiap perkahwinan bermula dengan banyak harapan dan impian tentang peryatuan seumur hidup yang penuh dengan kasih sayang dan kebersamaan. Tetapi hanya beberapa perkahwinan sahaja memenuhi harapan peserta sepenuhnya.
Terdapat pelbagai alasan untuk ini tetapi di sini kita membincangkan 6 sebab utamanya. Tiap-tiap orang muda yang merancang berkahwin harus sedar keadaan biasa ini.
1. Berkahwin demi cinta tanpa terlebih dahulu memeriksa kedalaman cinta.
Tidak dinafikan bahawa semua hubungan bermula dengan rasa kasih sayang dan saling suka. Melakukan hubungan jangka panjang seperti perkahwinan semata-mata atas dasar perasaan cinta adalah suatu kesilapan. Kerana kebanyakan masa dengan perasaan sedemikian ini adalah dangkal dan tidak boleh lulus ujian dalam tempoh masa yang lama. Perasaan romantis akan mati bila masa berlalu dan isu-isu yang jauh lebih penting seperti ‘latar belakang keluarga’, ‘nilai’, ‘agama’, ‘kestabilan kewangan’ akan memeningkan kepala mereka, dan isu-isu ini adalah penting sebenarnya yang hampir tiap-tiap orang akan berasa rasa cinta bersama diabaikan.

2. Berkahwin dengan seseorang yang tidak berkongsi minat atau hobi.
Walaupun berkahwin dengan orang yang tidak berkongsi minat atau hobi. ia tidak menjadikan perkahwinan itu tidak stabil, walaupun kehadiran minat atau hobi sedemikian boleh membuat kehidupan yang lebih menyeronokkan untuk kedua-dua rakan kongsi. Dan ini boleh membuat perbezaan sebenar ketika memilih pasangan hidup, aspek ini perlu diambil kira. Tetapi atas sebab tertentu atau lain-lain aspek, ia sering diabaikan sebelumberkahwin. Dan usaha bermula selepas berkahwin untuk menyesuaikan diri dengan pasangan kepada kepentingan sendiri atau membangunkan kepentingan bersama yang baru. Walaupun itu, ia bukan merupakan satu tugas yang mustahil, proses menyesuaikan diri boleh menjadi tidak bagus dan boleh membawa kepada perkahwinan yang tidak stabil.

3. Tidak tahu soalan apa yang perlu ditanya untuk memeriksa keserasian.
Seperti yang dibincangkan sebelum ini, keputusan berkahwin berdasarkan perasaan awal cinta mungkin dikira tidak produktif. Untuk membuat perkahwinan paling berjaya kita perlu melakukan sedikit kerja rumah. Pengetahuan tentang latar belakang pasangan masa depan, beberapa perkara-perkara lain boleh memainkan peranan yang penting di sini. Tetapi ramai orang muda sama ada tidak cuba untuk mengetahui semua fakta-fakta penting ini atau tidak tahu apakah aspek penting / dia mesti tahu untuk membuat perkahwinan mereka berjaya.

4. Berfikir dengan betul dan berhati-hati boleh menyinggung perasaan isteri / suami.
Seseorang mungkin berfikir bahawa pengetahuan terlalu banyak tentang latar belakang pasangan masa depannya bukan merupakan idea yang baik. Proses pemikiran ini menyebabkan banyak lelaki muda dan wanita mendiamkan dari bertanya soalan yang betul sebelum berkahwin.

5. Terlalu bergantung pada saranan rakan atau saudara mara.
Sebilangan besar daripada wanita dan lelaki sering berkahwin atas saranan saudara-mara atau rakan-rakan. Walaupun umumnya saudara-mara dan kawan-kawan dianggap sebagai penasihat yang baik, berkahwin atas saranan mereka bukan sesautu idea yang baik. Hanya diri sendiri sahaja yang tahu pasangan yang sesuai untuk mereka. Jadi orang yang hendak berkahwin adalah lebih baik memilih pasangan hidup mengikut citarasa mereka.

6. Berkahwin untuk membuatkan orang lain gembira.
Kadang-kadang orang berkahwin dengan tujuan membuat orang lain gembira. Ia mungkin ibu bapa atau mungkin saudara-mara. Tiada masalah untuk membuat seseorang gembira jika yang tidak menjejaskan perkahwinan itu sendiri. Tetapi kebanyakan dalam perkahwinan seperti ini berlaku tanpa dijalankan dengan cukup berhati-hati. Hasilnya mungkin berakhir dengan berkahwin dengan seseorang yang tidak serasi.
Jika anda benar-benar serius untuk membuat perkahwinan anda cukup menarik dan penuh kasih sayang yang anda mahukan, maka anda perlu berhati-hati mengenai perkara di atas sebelum berkahwin.

No comments:

Post a Comment

Busuk Yang Terbaik !

Support 4 Nuffnang & M4P

Yang Terbaik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICKBANK : JUST CLICK IT !