JOM MASUK !!!

TRaNSLaTiNG MY BLoG

Thursday, February 23, 2012

Al-Quran di bakar tentera Amerika di Afghanistan




Gambar : antara bahan bacaan dan Al-Quran yang di bakar

BIADAB ! itulah yang sepatutnya di label kepada tentera Amerika Syarikat (AS) apabila bertindak membakar bahan bacaan dan Al-Quran milik banduan di penjara Afghanistan yang kononnya untuk menghantar mesej rahsia antara satu sama lain.



Tindakan tentera AS itu telah mencetuskan satu tunjuk perasaan anti AS oleh sebilangan besar rakyat Afghanistan di luar pangkalan tentera AS berpusat di utara Kabul. Dengan turut membaling bom petrol ke arah bangunan di pangkalan tentera udara Bagram dan di balas tembakan peluru getah dari menara pengawal.



Di kabul pula ribuan penunjuk perasaan berdemonstrasi dengan melaungkan slogan anti AS sehingga pasukan keselamatan terpaksa diletakkan di beberapa kawasan. Atas insiden ini, Jeneral John Allen telah memohon maaf dan mengarahkan siasatan di jalankan terhadap anggotanya.



Dalam satu kenyataan, Hamid Karzai mengutuk tindakan biadab tentera AS itu dan turut menghantar delegasi untuk menyiasat kejadian itu.

Yang terkini Barack Obama pula memohon maaf atas kejadian ini :
http://edition.cnn.com/2012/02/23/world/asia/afghanistan-burned-qurans/index.html

sumber & maklumat lanjut :
http://www.metro.co.uk/news/890918-thousands-protest-outside-bagram-air-base-in-afghanistan-over-koran-burning

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2104801/Afghanistan-Koran-burning-protests-Effigy-Black-Dog-Obama-set-alight.html

http://worldnews.msnbc.msn.com/_news/2012/02/23/10485148-obama-apologizes-to-afghanistan-over-quran-burnings-2-us-troops-shot-dead

No comments:

Post a Comment

Busuk Yang Terbaik !

Support 4 Nuffnang & M4P

Yang Terbaik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICKBANK : JUST CLICK IT !