JOM MASUK !!!

TRaNSLaTiNG MY BLoG

Wednesday, July 4, 2012

Air Barli Yang Berkhasiat



Kandungan serat yang tinggi, barli juga pembersih buah pinggang. Lebih baik lagi, pengambilan yang konsisten mampu mengelakkan penyakit jantung. Jadikan air barli sebagai satu minuman yang tetap apabila kami berada di rumah.
Barli juga baik untuk kesihatan usus kita. Kandungan seratnya yang tinggi menjadi makanan kepada bakteria baik yang tidak merbahaya dalam kolon kita dan membantu melancarkan pergerkan sistem pencernaan kita. Secara tidak lansung akan menghalang dari penyakit buasir dan kanser kolon.

Asid propionik dan beta glukan dari serat yang tak larut juga membantu mengurangkan kolesterol dan menghalang pembentukan batu karang.

Pengambilan barli konsisten juga adalah satu langkah preventif terhadap penyakit jantung dan sebagainya, selain kandungan serat, ia juga tinggi dalam niasin, vitamin B baik untuk mengurangkan kolesterol.
Pesakit diabetes harus mengambil lebih banyak barli sebagai serat yang akan menstabilkan kandungan gula dalam darah dan mengelakkan dari peningkatan yang terlalu tinggi. Ia juga membantu mencegah dari i sembelit atau cirit-birit bagi yang menderita akibat Irritable Bowel Syndrome.

Barli kaya dengan selenium yang mana berfungsi mencegah kanser dan melegakan tanda-tanda lelah dan artritis. Ia satu sumber yang baik untuk manganese, copper dan fosforus.

Barli, yang nama Latinnya ialah " hordeum vulgare" , telah diusahakan lebih daripada 10,000 tahun.
Sejak zaman purba lagi, barli telah digunakan untuk tujuan penyembuhan dan telah diketahui oleh orang Cina, orang-orang Mesir, rakyat Greece dan orang-orang Rom. Atlet-atlet di Greece dan Rom pada zaman dahulu diketahui makan roti barli untuk memberikan mereka kekuatan.

SUMBER

No comments:

Post a Comment

Busuk Yang Terbaik !

Support 4 Nuffnang & M4P

Yang Terbaik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLICKBANK : JUST CLICK IT !